A Darker Shade of Pale?

 A Darker Shade of Pale?

ノイズというものがサイケデリアの子孫であり、さらにそのサイケデリアがロマンチックな昇華としての電気的な転移として考えることができるのだとしたら、その軌道をノイズの星雲に刻むAlbedo Gravitasはロマンチックな実体となりうるかもしれない。

だが、それはジュリアン・グラックがロートレアモンのことをいうような「黒いロマンチシズム」を指摘するに過ぎない。三段論法を用いるまでもなく、Albedo Gravitasの3人には「音」と呼ぶ素材(物質)が存在して、その音のなかに代謝成分が切り離せないからだ。Albedo Gravitasのエネルギー論ではいわゆる「線」が意味するような論理的因果関係が直線的に配置されていない。それにはこの増加する空虚の憂鬱な時代以後に悪評をも失くした霊媒的機能が考慮されたサブリミナルな予言が必要だ。従って、私はAlbedo Gravitasによって生成された音の迷宮を静かに彷徨うために、何らかの兆候を示してくれることを期待しつつ、難解な概念を持つ友達のサダヨル・ジュン君(安勇児盾)に連絡しなければならなかった。

初めてAlbedo Gravitasの3人にあったのはパンデミックの夜明けの真っ只中、百人町にある「ひかりのうま」(光の馬)という洞窟だった(ちなみに「Albedo」はラテン語の「アルバ」に由来し、フランス語で「淡い夜明け」の意味)。多くのミュージシャンが活動する、コスモポリタンなこのエリアは東京の大久保駅に程近く、1950年代後半に吉村益信、赤瀬川原平、篠原有司男らの前衛芸術グループ、ネオ・ダダイズムのオルガナイザーの拠点であった、神秘的な「ホワイト・ハウス」があった場所でもある。「ひかりのうま」という何か秘儀的なプログレな響きをした名前は、何か重大な、時にとんでもない幻覚をも匂わせる。そして、「ひかりのうま」で行われたAlbedo Gravitasの演奏は実際にその通りであった。

彼らの非ガリレオ宇宙論は、エーテルドランカーが操縦する、荒廃した大都市の岸辺に座礁した虚舟*から出現した。メタボリストの宇宙船は回転しながら降下し、地上での爆発によりエレクトロニクスの世界から生まれた現代のアポローンの女神官・ピューティアーを噴き出し、同時にいくつもの未来の大変動をも吐き出したのだ。その夜は、ギリシア神話のセイレーン三姉妹、リゲイアとレウコーシアーから生まれた翼のない天使の三位一体が、不信神な巫女養成コースを経て出口なお*が「御筆先」に書き留めた神の言葉を一晩で倍増させてしまった。

そしてパルテノぺーの傷ついた音のような身体は非静寂な海に漂い、元世界から生き残ったピアノが奏でる平均律化された音の塊に雌雄同体な啓示はそこここで中断される。そこには天文学者の教義に逆らった異端な地図学が、地球の平坦化を宣言するパニックの科学がある。重力(Gravity)は気体の昇華によって打ち消され、それ故に残りの夜明け(Albedo)の発光となった。

BF / SJ

*虚舟(うつろぶね)ーよくわからない言葉を話す赤髪のヒューマノイドを乗せ、1803年に茨城の原宿(はらやどり)海岸に墜落した、神秘的な円盤の形をした鉄製の舟。「江戸時代のUFO飛来事件」とも言われる日本の伝説。
*
出口なお (1836-1918) 55歳の時に、この世界を創造・修理固成した元の親神である国常立尊が帰神(神懸かり)し、新宗教「大本」の教祖となる。没するまで20年間、自動書記により神の言葉を書き続け、これが後年の「御筆先/おふでさき」となった。風変わりでカリスマ性の高い妄想的な行動が当時の当局と度々トラブルになったが、カリスマ的指導者・霊能力者である出口王仁三郎(1871-1948)を娘婿としたことで、彼女の教団「大本」は全国及び海外に拡大した。



A Darker Shade of Pale?

Si tant est qu’Albedo Gravitas inscrive son orbite dans la nébuleuse de la noise, et qu’on admette que la noise soit un surgeon du psychédélisme, et que ledit psychédélisme puisse être considéré comme une métastase électrique de la sublimation romantique, alors, Albedo Gravitas pourrait bien être une entité romantique. Mais il s’agirait de ce romantisme « noir » dont parlait Julien Gracq à propos de Lautréamont. Toutefois, en-deçà de ce syllogisme existe une matière, qu’on dirait « sonore », de cette triade dont les composants métaboliques sont inextricables. Ils nécessitent une lecture subliminale tenant compte de facultés spirites ayant perdu notoriété dans l’époque post-dépressive de vide exponentiel qui est la nôtre. L’énergétique d’Albedo Gravitas ne peut se cartographier de manière linéaire dans une causalité logique qu’impliquerait l’idée même de « ligne ». C’est une des raisons pour lesquelles j’ai dû faire appel à mon ami Sadayoru Jun afin d’échanger avec lui des impressions sous forme d’oracles dans l’espoir de fournir quelque indication pour errer sans crainte dans le labyrinthe sonore que génère Albedo Gravitas.

La première fois que je tombai sur cette triade (Higuchi-Sachiko-Uchida) fut, durant une aube pandémique (albédo vient de latin alba, l’aube), chez Hikari no uma (Cheval de lumière), une caverne de Hyakunin-chō. Quartier cosmopolite de musiciens, situé non loin de la gare d’Ōkubo à Tōkyō, qui compta en outre la mythique White House des Neo-dada organizers à la fin des années 1950. Hikari no uma, un nom aux résonnances ésotérico-prog’ présageant des hallucinations sérieuses, voire graves. Le fait est que ce fut le cas durant la représentation donnée par Albedo Gravitas.

La cosmogonie non-galiléenne d’Albedo Gravitas sort d’un Utsurobune* – piloté par des buveurs d’éther – échoué sur les grèves d’une métropole en ruine. Capsule spatiale métaboliste, descendue en vrille dont l’explosion au sol fit jaillir des pythies électroniques éructant un catalogue des cataclysmes à venir. Trinité d’anges aptères, nés de Ligées et de Leucosies ayant fait un stage de miko impie, doublant en une soirée le volume des fudesaki de Deguchi Nao*. Corps sonores blessés de Parthénopes en dérive sur une mer d’intranquillité, dont les oracles hermaphrodites étaient ponctués de-ci de-là par les clusters tempérés d’un piano survivant de l’ex-monde. 

Il y avait là une science de la panique, une cartographie hérétique proclamant l’aplatissement de la Terre, défiant les dogmes des astronomes. La gravité en question y fut déniée par sublimation gazeuse. D’où la luminescence rémanente de l’albédo.

BF / SJ

* Utsurobune : « nef creuse » – ancienne légende japonaise d’un véhicule mystérieux en forme d’encensoir, possiblement spatial, échoué sur la grève de Harayadori (Ibaraki) en 1803, contenant une créature humanoïde rousse parlant une langue inconnue.
* Deguchi Nao (1836-1918) prophétesse millénariste d’origine très modeste et illettrée qui se mit à noircir des dizaines de milliers de pages d’écriture automatique, au fil de la plume (fudesaki = bout du pinceau) sous l’emprise d’une révélation à l’âge de 55ans. Elle fonda la nouvelle religion Ōmoto qui fut reprise par son principal disciple Deguchi Onisaburō (1871-1948) personnage loufoque et charismatique dont les délirantes actions lui valurent des démêlées avec le gouvernement de l’époque.



A Darker Shade of Pale?

If indeed Albedo Gravitas inscribes its orbit in the nebula of noise, and if we admit that noise is a descendant of psychedelia, and that said psychedelia can be considered as an electric metastasis of romantic sublimation, then Albedo Gravitas might just be a romantic entity.

But it would point out this «black romanticism »of which Julien Gracq talked about concerning Lautréamont. However, below this syllogism exists a matter, which one would call «sound», of this triad whose metabolic components are inextricable. They require a subliminal reading taking into account some spiritist faculties having lost their notoriety in the post-depressive era of exponential emptiness of ours. The energetics of Albedo Gravitas cannot be mapped linearly in a logical causality that the very idea of «line» would imply. This is one of the reasons why I had to call on my friend Sadayoru Jun to exchange impressions with him in the form of oracles in the hope of providing some indication to wander without anxiety in the sound labyrinth generated by Albedo Gravitas.

The first time I came across this triad (Higuchi-Sachiko-Uchida) was, during the pandemic dawn (albedo comes from the Latin alba = dawn) at Hikari no uma (Horse of light), a cave of Hyakunin-chō. Cosmopolitan district of musicians, located not far from Ōkubo station in Tōkyō, which also had the mythical White House of the Neo-dada Organizers in the late 1950s. Hikari no uma, a name with esoteric-prog’ resonances, presaging significant, even serious hallucinations. The fact is that this was the case during the performance given by Albedo Gravitas.

Albedo Gravitas non-Galilean cosmogony emerges from an Utsurobune* - piloted by ether drinkers - stranded on the shores of a ruined metropolis. Metabolist space capsule, descended in a spin whose explosion on the ground spouted out electronic Pythias belching a catalog of the cataclysms to come. Trinity of wingless angels, born from Ligeia and Leukosia having done an impious miko training course, doubling in one evening the volume of Deguchi Nao’s fudesaki*. Wounded sound bodies of Parthenopes (siren) drifting on a sea of intranquillity, whose hermaphroditic oracles were punctuated, here and there, by the tempered clusters of a piano surviving from the ex-World. There was a science of panic here, a heretical cartography proclaiming the flattening of the Earth, defying the dogmas of astronomers. The gravity in question was negated there by gaseous sublimation. Hence, the residual luminescence of the albedo.

BF / SJ

* Utsurobune: «hollow ship» – ancient Japanese legend of a mysterious censer-shaped vehicle, possibly space-faring, wrecked on Harayadori (Ibaraki) beach in 1803, containing a red-haired humanoid creature speaking an unknown language.
* Deguchi Nao (1836-1918) millenarian prophetess of very modest and illiterate origins who began to blacken tens of thousands of pages of automatic writing, with the wire of the pen (fudesaki = end of the brush) under the influence of a revelation at the age of 55. She founded the new Ōmoto religion, which was taken over by her main disciple, Deguchi Onisaburō (1871-1948), a wacky and charismatic character whose delusional actions got him into trouble with the authorities of the time.